Είναι πολλές οι φορές που τρώμε όχι για να ικανοποιήσουμε τη πείνα μας αλλά για να αισθανθούμε καλύτερα. Πολλές φορές στρεφόμαστε στο φαγητό γιατί θέλουμε να νιώσουμε ευχάριστα μετά από μια δύσκολη ημέρα ή για να ανταμείψουμε τον εαυτό μας για αυτή, για να ελέγξουμε το άγχος μας ή γιατί είμαστε στεναχωρημένοι. Η Κλινική Διατροφολόγος Μαρίνα Πόγκα θα μας βοηθήσει να καταλάβουμε και να διαφοροποιήσουμε την συναισθηματική και την βιολογική πείνα!

Συναισθηματική ή βιολογική πείνα; Η διατροφολόγος μας λέει τις διάφορες!

ο φαγητό δεν βελτιώνει την συναισθηματική μας κατάσταση (ή αν το κάνει είναι για πολύ λίγο). Δεν δίνει λύση στα προβλήματα μας. Αντίθετα τα αρχικά μας συναισθήματα  επανέρχονται και επιπλέον φορτωνόμαστε τις ενοχές από την υπερβολική πρόσληψη φαγητού και την αδυναμία να συγκρατηθούμε. Για να ελέγξουμε τη συναισθηματική μας πείνα, θα πρέπει πρώτα απ’ όλα να μάθουμε να την αναγνωρίζουμε. Αυτό είναι το πρώτο βήμα που θα μας βοηθήσει να απελευθερωθούμε από την παθολογική υπερφαγία και θα μας οδηγήσει να αλλάξουμε τις συμπεριφορές  που μας εμποδίζουν να έχουμε μια ισορροπημένη διατροφή. 

Η συναισθηματική πείνα μπορεί να είναι πολύ έντονη και αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να την μπερδεύουμε πολλές φορές με τη βιολογική.  

Πώς θα αναγνωρίσεις τη συναισθηματική πείνα;

  • Εμφανίζεται ξαφνικά και τη νιώθεις πολύ έντονη και επείγουσα. Αντίθετα η βιολογική πείνα εμφανίζεται βαθμιαία. Η ανάγκη για φαγητό δεν είναι σαν μια στιγμιαία απαίτηση ικανοποίησης.
  • Προκαλεί σφοδρή επιθυμία για κατανάλωση συγκεκριμένων τροφίμων, αντίθετα όμως, όταν πραγματικά πεινάμε, είμαστε διαθέσιμοι να φάμε οτιδήποτε, συμπεριλαμβανομένων και πολλών υγιεινών τροφών. Η συναισθηματική πείνα δημιουργεί έντονη επιθυμία για λιπαρά φαγητά και υψηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη που προσφέρουν άμεση ικανοποίηση.
Συναισθηματική ή βιολογική πείνα; Η διατροφολόγος μας λέει τις διάφορες!
  • Οδηγεί πολύ συχνά σε υπερκατανάλωση φαγητού, μπορεί να συνειδητοποιήσουμε ότι έχουμε φάει μια πολύ μεγάλη ποσότητα φαγητού χωρίς να το έχουμε αντιληφθεί και χωρίς να έχουμε απολαύσει πραγματικά τη γεύση του.
  • Δεν ικανοποιείται ακόμα και όταν είμαστε χορτάτοι, εξακολουθούμε και θέλουμε να καταναλώσουμε όλο και περισσότερο φαγητό μέχρι να νιώθουμε ότι έχουμε “σκάσει” . Στη βιολογική πείνα από την άλλη μεριά δε χρειάζεται να σκάσουμε, νιώθουμε ικανοποίηση απλά όταν γεμίσει το στομάχι μας και συνειδητοποιούμε το αίσθημα κορεσμού.
Συναισθηματική ή βιολογική πείνα; Η διατροφολόγος μας λέει τις διάφορες!
  • Δεν εντοπίζεται στο στομάχι, αντίθετα από την αίσθηση του να γουργουρίζει το στομάχι μας και να μας πονάει όπως συμβαίνει όταν πραγματικά πεινάμε. Στη συναισθηματική πείνα αισθανόμαστε ότι έχουμε μια έντονη λαχτάρα για κάποιο συγκεκριμένο φαγητό, η οποία δεν μπορεί να βγει από το μυαλό μας. Συνήθως επιθυμούμε τρόφιμα με έντονη υφή, γεύση και μυρωδιά.
  • Συχνά οδηγεί σε ενοχές, μετάνοια ή ντροπή, ενώ όταν τρώμε για να ικανοποιήσουμε τη βιολογική πείνα, δε νιώθουμε ενοχές ή ντροπή. Πολύ απλά παρέχουμε στο σώμα μας αυτά που χρειάζεται. Εάν νιώθουμε ενοχές μετά το φαγητό είναι γιατί γνωρίζουμε βαθιά μέσα μας ότι δεν τρώμε για να ικανοποιήσουμε την πείνα μας άλλα τα συναισθήματά μας.

Διάβασε ακόμη: Μήπως τρως πολλούς υδατάνθρακες; 5 σημάδια για να το καταλάβεις!

Ακολουθήστε το TheNotebook στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!