Μια μεγάλη δημοσκόπηση του YouGov το 2020 διαπίστωσε ότι οι περισσότεροι εργαζόμενοι και μετά την άρση των μέτρων, θέλουν να συνεχίσουν να εργάζονται από το σπίτι. Πράγμα ανέφικτο βεβαίως πλέον.

Και μετά την επιστροφή στο γραφείο θυμηθήκαμε τα παλιά! Τηλέφωνα, κουδούνια, μηνύματα, delivery, meetings, συνεχείς διακοπές. Δεν είναι εύκολο να καταφέρεις να παραμείνεις συγκεντρωμένος σε ένα περιβάλλον εργασίας που έχει πολύ φασαρία. Ούτε μπορείς να κάνεις όλα όσα είναι στη λίστα με τις προτεραιότητές σου, όταν διαρκώς σε διακόπτουν. Τα πράγματα είναι ακόμα χειρότερα για εσένα αν το γραφείο σου είναι ανοιχτού τύπου, καθώς είναι σχεδόν αδύνατο να βρεις ένα ήσυχο μέρος να συγκεντρωθείς και να παραμείνεις αποδοτικός. Και ξέρεις τι συμβαίνει τότε; Ζεις ένα διαρκές άγχος, η δουλειά σου μένει πίσω και τελικά καταλήγεις με τα νεύρα κορδέλα. Και δεν το θες!

Πώς να συγκεντρωθείς σε ένα θορυβώδες γραφείο

Τι λέει η επιστήμη

Ο εγκέφαλός μας είναι τέλεια προσαρμοσμένος στην απόσπαση της προσοχής, οπότε στο σημερινό ψηφιακό περιβάλλον είναι ιδιαίτερα δύσκολο να παραμείνει συγκεντρωμένος. «Οι περισπασμοί σηματοδοτούν ότι κάτι έχει αλλάξει,» λέει ο Ντέιβιντ Ροκ, συν-ιδρυτής του Ινστιτούτου NeuroLeadership και συγγραφέας του βιβλίου Your Brain at Work (HarperCollins, 2009). «Μια απόσπαση της προσοχής είναι μια προειδοποίηση που λέει: εστίασε την προσοχή σου εδώ τώρα. Αυτό μπορεί να είναι επικίνδυνο.» Η αντίδραση του εγκεφάλου είναι αυτόματη και σχεδόν ασταμάτητη.

Και ενώ το multitasking είναι μια σημαντική δεξιότητα, έχει ένα μειονέκτημα. «Μειώνει τη νοημοσύνη μας, κυριολεκτικά ρίχνει το IQ μας,» λέει ο Ροκ. «Κάνουμε λάθη, μας διαφεύγουν σημαντικές πληροφορίες, αποσπούμε την προσοχή μας όταν δεν πρέπει, ή ερμηνεύουμε λανθασμένα τις καταστάσεις.»

Πώς να συγκεντρωθείς σε ένα θορυβώδες γραφείο

Αυτό που είναι ακόμα χειρότερο είναι ότι η απόσπαση της προσοχής είναι ωραίο συναίσθημα. «Τα λαμπάκια του κυκλώματος του αισθήματος ανταμοιβής του εγκεφάλου σας ανάβουν όταν κάνετε multitask,» λέει ο Ροκ, πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί να αισθάνεστε συναισθηματικά ανεβασμένος όταν κάνετε πολλά με τη μία.

Τελικά, ο στόχος δεν είναι η σταθερή συγκέντρωση, αλλά ένα σύντομο χρονικό διάστημα κάθε μέρα δίχως απόσπαση της προσοχής. «Είκοσι λεπτά την ημέρα βαθιάς συγκέντρωσης μπορεί να λειτουργήσουν μετασχηματιστικά,» λέει ο Ροκ.

Συμβουλές για μεγαλύτερη συγκέντρωση

1. Βάλε σε προτεραιότητα τις δημιουργικές εργασίες

Συνήθως, κάνουμε τις πιο ανούσιες εργασίες πρώτα και αφήνουμε για αργότερα τις πιο δύσκολες. Αυτό στραγγίζει την ενέργειά μας και μειώνει την εστίασή μας. «Μια ώρα μετά την έναρξη της εργασίας σας, έχετε πολύ μικρότερη ικανότητα από ότι (στην αρχή),» λέει ο Ροκ. «Κάθε απόφαση που παίρνουμε κουράζει τον εγκέφαλό μας.»

Για να μείνετε συγκεντρωμένος αποτελεσματικά, αντιστρέψτε τη σειρά. Κάντε τις εργασίες που απαιτούν δημιουργικότητα ή συγκέντρωση πρώτες το πρωί, και στη συνέχεια προχωρήστε στις πιο εύκολες εργασίες, όπως τη διαγραφή μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή τον προγραμματισμό συναντήσεων, αργότερα μέσα στην ημέρα.

2. Κατάνειμε το χρόνο σου “συνειδητά”

Και τι σημαίνει αυτό; Μέσα από τη μελέτη χιλιάδων ανθρώπων, ο Ροκ διαπίστωσε ότι παραμένουμε πραγματικά συγκεντρωμένοι κατά μέσο όρο μόνο έξι ώρες την εβδομάδα. «Πρέπει να είστε πολύ επιμελείς με αυτό που θα ασχοληθείτε σε αυτές τις ώρες», λέει.

Οι περισσότεροι άνθρωποι είναι πιο συγκεντρωμένοι το πρωί ή αργά το βράδυ, και οι μελέτες του Ροκ δείχνουν ότι το 90% των ανθρώπων σκέφτονται καλύτερα όταν είναι εκτός γραφείου. Παρατηρείστε πού και πότε είστε πιο συγκεντρωμένοι και στη συνέχεια κάντε τις πιο δύσκολες εργασίες σας σε εκείνες τις στιγμές.

3. Εκπαίδευσε το μυαλό σου στη συγκέντρωση

Ναι γίνεται! Όταν το multitasking είναι ο κανόνας, ο εγκέφαλός μας προσαρμόζεται γρήγορα. Χάνει τη δυνατότητα να επικεντρωθεί καθώς η απόσπαση της προσοχής γίνεται συνήθεια. «Εκπαιδεύουμε το μυαλό μας να παραμένει μη συγκεντρωμένο,» λέει ο Ροκ.

Εξασκήστε τη συγκέντρωση με την απενεργοποίηση όλων των περισπασμών και τη δέσμευση της προσοχής σας σε ένα μεμονωμένο έργο. Ξεκινήστε λίγο-λίγο, ίσως πέντε λεπτά την ημέρα, και σταδιακά αυξήστε το χρόνο. Αν δείτε ότι το μυαλό σας είναι αφηρημένο, επιστρέψτε στην εργασία σας. «Είναι ακριβώς σα να κάνετε γυμναστική» λέει ο Ροκ. «Πρέπει να γυμνάσετε το μυαλό να είναι συγκεντρωμένο.»

4. Κάνε μια μικρή βόλτα

Μπορεί να σου ακούγεται εντελώς παράλογο το να φύγεις για λίγο από το γραφείο για να κάνεις το γύρο του τετραγώνου – ειδικά τις ημέρες που πνίγεσαι. Έρευνες, ωστόσο, υποστηρίζουν ότι ακόμα και μία μικρή βόλτα έξω μπορεί να αυξήσει την αποδοτικότητά σου, όταν επιστρέψεις στο γραφείο. Όταν λοιπόν συνειδητοποιήσεις πόσο καλό σου κάνει μία βόλτα έξω, μπορείς να συμπαρασύρεις και τους συναδέλφους σου να κάνουν το ίδιο. Μπορείτε μάλιστα να ξεκινήσετε να κάνετε τις συναντήσεις σας έξω δοκιμάζοντας τα walking meetings, όπως έκανε ο Steve Jobs προκειμένου να αυξήσει τη δημιουργικότητά του, αλλά και εκείνη των υπαλλήλων του. Ό,τι και αν αποφασίσεις να κάνεις, είτε μόνος σου ή με παρέα, θα δεις ότι με μία μικρή βόλτα και η προσοχή σου αυξάνεται και το άγχος μειώνεται.

5. Η μουσική δεν βοηθάει (πάντα)

Σύμφωνα με έρευνες η μουσική είναι ιδανικός τρόπος συγκέντρωσης αλλά μόνο για ήσυχους χώρους. Και βέβαια δεν κάνει για όλους. Η έρευνα έδειξε, για παράδειγμα, ότι εάν η εργασία σας βασίζεται στον σχεδιασμό-όπως ο σχεδιασμός προϊόντων ή η αρχιτεκτονική-και εάν η εργασία στην οποία εργάζεστε απαιτεί να περιστρέψετε διανοητικά αντικείμενα, τότε το να ακούτε την αγαπημένη σας μουσική πριν ξεκινήσετε μπορεί να βελτιώσει απόδοση για μικρό χρονικό διάστημα.

Αλλά για εργασίες που περιλαμβάνουν μνήμη πραγμάτων με τη σειρά ή κατανόηση του νοήματος του κειμένου – όπως η νοητική αριθμητική και η ανάγνωση και η γραφή – ο εγκέφαλός σας θα επεξεργαστεί τη μουσική υπόκρουση ως απόσπαση της προσοχής. Δεν έχει σημασία αν είναι μουσική που σας αρέσει ή δεν σας αρέσει, ή ακόμα και αν η μουσική είναι δυνατή ή αθόρυβη – οι μελέτες δείχνουν ότι θα είστε πιο επιρρεπείς σε λάθη.

Βεβαίως, πάντα υπάρχουν τα ακουστικά! Αν δεν μπορείτε να αντέξετε τους γύρω σας, μόνο ένα ζευγάρι ακουστικά με μουσική υπόκρουση ή χωρίς μπορεί να σας βοηθήσει να απομονωθείτε!

*Και ένα απροσδόκητο tip: Μην ξεχνάς το νερό

Σύμφωνα με έρευνα του King College του Λονδίνου, ανάμεσα στις αρνητικές συνέπειες της αφυδάτωσης είναι το brain fog, και η αδυναμία συγκέντρωσης και επίλυσης δύσκολων προβλημάτων. Συνεπώς μην ξεχνάτε ποτέ τον κανόνα των 8 ποτηριών νερό την ημέρα!

Ακολουθήστε το TheNotebook στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!