Οι έννοιες «χιούμορ» και «αστείο» είναι δυο έννοιες υποκειμενικές και ο καθένας τους δίνει άλλο νόημα. Δεν βρίσκουμε αστεία τα ίδια πράγματα ούτε γελάμε με τα ίδια αστεία που γελούσαν οι προηγούμενοι από εμάς. 

Ο Σεφερλής δεν πρέπει να αντιμετωπιστεί ως μεμονωμένο περιστατικό αλλά ως κοινωνικό φαινόμενο κι αυτό διότι θεωρείται ο Νο1 κωμικός της χώρας και γεμίζει θέατρα με ηλικιωμένους, μεσήλικες, άνδρες, γυναίκες και παιδιά. Το ότι μας κάνει και γελάμε, δεν σημαίνει ότι ταυτόχρονα δεν προάγει και κάποιου είδους πολιτισμό. Όταν μιλάμε για πολιτισμό, δεν εννοούμε μόνο τον Κατράκη, τον Καβάκο και τον Ελύτη, αλλά και τον Σεφερλή, την Πάνια και τον Σνικ για παράδειγμα. Με λίγα λόγια, ο πολιτισμός δεν είναι μια συγκεκριμένη έννοια και μπορεί να δημιουργείται από πολλούς, αρκεί να έχουν ανθρώπους που τους ακολουθούν.

Το να κάνεις τον κόσμο να γελάει δεν είναι κακό, απλά υπάρχουν αστεία που έχουν κουράσει– κι έχουν κουράσει πολύ. Για παράδειγμα, το ότι οι γυναίκες πίνουν για να μείνουν έγκυες με την ατάκα «Η βότκα είναι λιπαντικό για να κατεβάζουν οι γυναίκες τα βρακιά τους και να γκαστρώνονται», ή η απόδοση ενός γκέι ζευγαριού χωρίς καν να σχολιάσω ακόμα την ατάκα για τον βιασμό, όχι μόνο είναι παρωχημένα αστεία αλλά και προσβλητικά. Το ότι αυτό κάποτε ήταν αστείο δεν σημαίνει ότι συνεχίζει να είναι.

Σε μια δήλωσή του ο ίδιος ο Μάρκος Σεφερλής λέει: «Να σταματήσει να υπάρχει ο Σεφερλής; Γιατί; Γιατί κάνει τον κόσμο να γελάει. Και μιλάω για κόσμο όλων των ηλικιών και μπορεί να είμαι ο μόνος Έλληνας κωμικός που έχει κοντά του τα μικρά παιδιά. Γιατί τα μικρά παιδιά δεν τα ξεγελάς έχουν ένστικτο. Τους αρέσει και το βλέπουν.»

Αρχικά δεν υπάρχει πιο λάθος άποψη ότι τα παιδιά δεν τα ξεγελάς! Αντίθετα, τα παιδιά είναι που μπορούν να ξεγελαστούν πολύ πιο εύκολα από κάτι που παρακολουθούν καθώς δεν έχουν αναπτύξει ακόμα αυτό που λέμε κριτική σκέψη, ενώ μιμούνται συνεχώς τα πρότυπα που βλέπουν γύρω τους. Όταν λοιπόν ένα αγοράκι δει πως οι γυναίκες είναι πανούργες και ξεγελούν τους άντρες για να τις αφήσουν έγκυες ποια θα είναι η συμπεριφορά του μετέπειτα; Εάν δει ένα άλλο αγοράκι να είναι λίγο πιο μαζεμένο ή έστω πιο θηλυπρεπές- διαφορετικό δηλαδή- θα έχει πάρει το μήνυμα ότι πρέπει να το διακωμωδήσει. Κάπως έτσι ξεκινάει το bullying από μια χαλαρή στιγμή που χαζεύουμε στην τηλεόραση και λαμβάνουμε χωρίς να το καταλαβαίνουμε διάφορα μηνύματα.

Με λίγα λόγια, σύμφωνα με τη Mammy οι γυναίκες θέλουν λεφτά, σεξ και ψώνια, ο άντρας θέλει σεξ και άκουσον άκουσον: τώρα οι γυναίκες παίρνουν 100€ ενώ παλιά είχαν την «τιμή τους». Αυτά τα πράγματα είναι ντροπή κι αν δεν το κατάλαβε κανένας από αυτούς που έπιασαν το σενάρια στα χέρια τους, μιλάμε για πρόβλημα της τηλεόρασης και έλλειψη  επαφής με τον παλμό της κοινωνίας.

Ο χαρακτήρας λοιπόν της Ελληνίδας μάνας, η κυρία Χαρίκλεια σε κάποια στιγμή λέει την ατάκα ότι είδε έναν βιαστή και έτρεχε- έτρεχε αλλά δεν τον έπιασε. Δεν χρειάζεται να πούμε πολλά. Το μόνο είναι ότι πολλές κοπέλες από εμάς τελικά μας έπιασε ο βιαστής, ή μας κυνήγησαν επιδειξίες, ή μας ακολούθησαν στον δρόμο για ώρες λέγοντάς μας αισχρά σχόλια. Σχεδόν όλες μας-αν όχι όλες- καταστρώνουμε στρατηγικό σχέδιο για να βγούμε από το σπίτι με όση περισσότερη ασφάλεια- από το τί θα φορέσουμε μέχρι το σπρέι πιπεριού στην τσάντα. Αυτό είναι αστείο; Δεν νομίζω.

Είναι κρίμα ένας εξαιρετικά ταλαντούχος κωμικός (είτε σ’ αρέσει είτε όχι, ο κόσμος τον αγκαλιάζει χρόνια) να μην μπορεί να εξελίξει ή έστω να ελέγχει το χιούμορ του. Αντίθετα, συνεχίζει με την ίδια συνταγή χρόνια που απευθύνεται σε μια προηγούμενη γενιά. Η έξυπνη συνταγή της επιτυχίας όταν είσαι καλλιτέχνης είναι να ξέρεις το κοινό σου και να εξελίσσεσαι μαζί του, όχι να φυτοζωείς με παλιακά και ρατσιστικά αστεία. Αυτόν τον πολιτισμό αξίζουμε;

Ακολουθήστε το TheNotebook στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ

Best of Internet